Een lust voor het oog: 25 jaar brildesign van theo

CODA Museum en Sandmann Optiek uit Apeldoorn presenteren een kunstzinnige en kleurrijke tentoonstelling met bijzondere brilontwerpen van het internationaal gerenommeerde merk theo.

Het eigenzinnige Belgische brillenmerk theo heeft in de afgelopen 25 jaar vele opvallende brillencollecties ontworpen. Sandmann Optiek aan de Hoofdstraat in Apeldoorn verkoopt deze kunstzinnige ontwerpen al meer dan 15 jaar en zag dat als aanleiding voor een bijzondere viering. CODA Museum, theo en Sandmann Optiek maakten daarom gezamenlijk een tentoonstelling die de liefhebber van bijzonder (bril)design maar liefst elf weken kan bekijken.

De brillen van theo zijn eigenzinnig en opvallend maar kunnen ook gezien worden als bijzondere kunstobjecten. Ze zijn vervaardigd van kwalitatief hoogwaardige materialen en de gebruikte kleuren zijn intens. Een aantal brilontwerpen is niet draagbaar, maar dat is ook niet de essentie van deze brillen. De ontwerpen gaan minder over draagbaarheid en comfort maar laten zien dat brillen ook als kunstobject beschouwd kunnen worden.

theo
Wim Somers en Patrick Hoet besloten in 1987 een brillencollectie op de markt te brengen omdat zij het reguliere aanbod erg eenvoudig en weinig bijzonder vonden. De eerste theo-bril werd twee jaar later verkocht. Inmiddels worden de brillen van theo verkocht in 1400 winkels in ruim 50 landen. Door de jaren heen heeft theo verschillende collecties op de markt gebracht. Zo lanceerden zij in 1995 de Eye-witness collectie, schijnbaar onaffe brillen in asymmetrische vormgeving. De dragers bleken eigenzinnige mannen en vrouwen. Binnen deze lijn worden nog ieder jaar nieuwe modellen gepresenteerd.

Oorspronkelijk spraken de collecties van theo haast uitsluitend de avant-garde aan. Tegenwoordig zijn er veel meer liefhebbers van het Belgische merk. theo heeft niettemin altijd een zwak gehad voor de individualist en, zoals in veel modetijdschriften te zien is, maakt het vernieuwende merk trendsetters enthousiast. theo ging in 2004 een samenwerking aan met de Duits-Belgische ontwerper Christoph Broich. De zonnebrillen van deze ontwerper zijn herkenbaar aan de veiligheidsspeld in de veer (ook te zien in CODA Museum).

Een lust voor het oog is te zien tot en met 7 juli 2012. | www.facebook.com/theo.eyewear

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s