Finding Alice

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

De Engelse fotograaf Sian Davey maakte de ontroerende fotoserie Finding Alice over het dagelijks leven van haar dochter Alice die geboren werd met het syndroom van Down. Met deze openhartige beelden laat Davey zien dat Alice niet anders is dan mensen zonder Downsyndroom. Ondanks dat haar fysieke en mentale ontwikkeling anders verloopt, verschilt ze niet van haar broers en zussen. Ze is nieuwsgierig, onderzoekend, speelt, geniet van de aandacht die ze krijgt en er wordt net zo van haar gehouden als van de andere kinderen.

“In eerste instantie was ik diep geschokt toen duidelijk werd dat Alice het syndroom van Down had”, vertelt Davey op haar website. “Het is niet wat je verwacht. En ik was angstig; angstig omdat ik niet wist of ik wel een goede band met haar op zou kunnen bouwen. Op een gegeven moment droomde ik dat Alice gewikkeld lag in een deken en dat ik haar helemaal vergeten was. Toen ik haar uiteindelijk toch oppakte om haar te voedde, was ze bedekt met een witte vloeistof. De vloeistof van verwaarlozing. Maar ik bleek niet in staat haar te voeden, te voorzien in haar basisbehoeften. In mijn droom zag ik bijna letterlijk dat Alice mijn afwijzing, angst en twijfel voelde. Ik wist ook meteen dat de verantwoordelijkheid bij mij lag. Toen ik mijn angsten los wist te laten, werd ik verliefd op mijn dochter. En wij allemaal.”

“Ik vraag me regelmatig af hoe het voor Alice zou zijn om zonder onderscheid gewaardeerd te worden, zonder gereserveerdheid, zonder tweede blikken. Dit project is voor haar. Voor Alice.”

Geef een reactie

