Grootse bescheidenheid | Xavier Veilhan

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

De Franse kunstenaar Xavier Veilhan (1963) toonde nog niet zo lang geleden een grote ruimtelijke installatie in Versailles, liet enorm werk zien in een aantal de Europese hoofdsteden en werkte voor grote merken als Louis Vuitton.  Maar zo groot en indrukwekkend als zijn installaties doorgaans zijn, zo bescheiden is de man zelf. Hij reageert wat beschaamd op complimenten, omschrijft zichzelf als een familieman en als hem gevraagd wordt naar zijn inspiratiebron (Edouard Manet) haast hij zich op te merken dat dat niet betekent dat hij zich ook maar een seconde aan de kunstenaar wil meten, laat staan dat hij ook maar zou vermoeden dezelfde invloed te hebben op de ontwikkeling van de hedendaagse kunst.

Veilhan wordt wel eens omschreven als een rare omdat hij zelf een fanatiek maar intuitief kunstverzamelaar is (‘Ik ben erg traditioneel ingesteld als het aankomt op zelf kunst verzamelen en doe alles op gevoel.’), mede-kunstenaars ondersteunt (‘Ik ben dol op hedendaagse kunst en als ik het me kan veroorloven, steun ik kunstenaars.’) en wars is van uitvoerig gefilosofeer over zijn werk (‘Ik ben helemaal geen introspectief kunstenaar.’).

En dat laatste moesten we dan ook hier maar niet doen. Kijken naar zijn werk is voldoende.

Geef een reactie

