WonderWall

Ik weet het nog heel goed. Als klein meisje moest ik eens in de zoveel tijd met mijn moeder die helse middag doormaken: meegesleurd worden naar en later door de Bijenkorf. Kleren, schoenen en een nieuw badpak stonden op het lijstje. Rennend door het warenhuis werd mijn handje in de hare steeds klammer. Een set kleren passen, dan de af- of goedkeurende blik van mijn moeder en de kleren weer netjes opvouwen en ophangen. En dat ontelbare keren terwijl de gedachten aan mijn spelende, zwemmende en knutselende vriendinnetjes de tranen achter mijn ogen deden branden. De winkel zelf  hielp ook niet mee: warm, onoverzichtelijk, niet voor kinderen gemaakt en stampend druk. Ik had nog wel eens de neiging aan het ‘pasregime’ te ontsnappen door me onder een van de kledingrekken te verstoppen.

 

Tegenwoordig kan het gelukkig ook anders. De Spaanse ontwerper en interieurarchitect Ana Milena Hernandez Palacios van +Quespacio leverde onlangs de nieuwe Italiaanse kinderkledingwinkel Piccino in Valencia op. Feitelijk gebeurt hier precies hetzelfde als in mijn jeugd maar de omgeving waarin het passen en proberen plaatsheeft, is volledig anders en een stuk aangenamer bovendien. Want het moet toch een geweldige ervaring zijn om je nieuwe kleertjes te passen in een winkel die lijkt op een kinderboek…

 

 

En Hernandez Palacio is niet de enige. De Italiaanse kunstenaar en ontwerper Ilaria Marelli maakte eerder voor de kinderkledingbeurs Pitti Immagine Bimbo in Florence dit getekende interieur. Ook hier zijn kinderen en hun belevingswereld het uitgangspunt geweest. De objecten, meubels en dieren zijn buitenproportioneel groot waardoor je  het idee hebt niet aan de hand van je moeder door een warme, drukke winkel te rennen maar onbezorgd met Alice door Wonderland huppelt. Kleren? Schoenen? Bijzaak…

 

 

Geef een reactie

