Papercut | Peter Callesen

 

Fotograaf en blogger Katie Hosmer wees me op de God Paper Sculpture van Peter Callesen (1967, Denemarken) hierboven. Als je even rondgekeken hebt op zijn website, vraag je je af wat de man niet kan maken van papier: een plat stuk papier vertaalt hij naar een drie-dimensionale wereld die soms poëtisch en sprookjesachtig is en soms een tragikomisch verhaal vertelt.

 

Zijn werk  heeft regelmatig een religieus thema of achtergrond. Ook het onmogelijke en het moment tussen droom en werkelijkheid speelt een belangrijke rol in zijn werk. Callesen: “Sprookjes en mythen en herinterpretatie van deze verhalen combineer ik met herinneringen aan de wereld uit mijn jeugd. Deze wereld is ook te vinden tussen droom en werkelijkheid, tussen het mogelijke en inmogelijke; op dit punt ontstaat mijn werk.”


The Short Distance between Image and Reality, 2008

De botsing tussen tegenstellingen als droom en werkelijkheid verklaart volgens Callesen niet alleen het karakter en de thematiek van zijn werk maar ook waarom papier de voorkeur geniet: “Hoewel we dagelijks papier in handen hebben, hebben we eigenlijk maar weinig aandacht voor het karakter van papier; de materialiteit. Het papier dat ik gebruik voor mijn sculpturen heeft een kwetsbaarheid die het romantische en het soms tragische van mijn werk onderstreept.”  Hoewel hij een sterke voorkeur heeft voor papier, werkt Callesen ook met ijs en sneeuw en gebruikt hij ook foto’s, films en lichtprojecties voor zijn installaties.

  

Geef een reactie

