Getekende beweging | Joost Bakker


© Joost Bakker

Soms begrijp je niet dat een kunstenaar nog moet werken als postbode of freelance tentoonstellingsopbouwer om het brood van een beetje smakelijk beleg te kunnen voorzien. Ondanks zijn aansprekende werk, mooie cv en lange lijst tentoonstellingen is het voor beeldend kunstenaar Joost Bakker (1977, Nijverdal) de realiteit. Zelf vindt hij dat echter geen probleem: “Ik vind het prima om gestaag te schaven aan mijn autonome werk en er nu wat ‘bij’ te moeten doen. Ik weet wat mijn werk voor mij waard is en ik heb geduld. Sommige dingen, zoals de getekende lichtanimaties, zijn voor mij van onschatbaar waarde.”

Het oeuvre van beeldend kunstenaar Joost Bakker bestaat uit installaties en getekende animaties. Vooral deze ‘getekende bewegingen’ spreken mij erg aan. Niet alleen vanwege de subtiliteit, fijngevoeligheid en het poëtische-verhalend karakter maar ook omdat ze net zo oprecht en ontwapenend zijn als de man zelf.

Het verhalende karakter van zijn werk zorgt ervoor dat het op diverse manieren beschouwd kan worden. Zijn woordspelingen en typografische verdraaiingen laten je niet alleen nadenken over de betekenis en presentatie van het betreffende woord maar getuigen ook van een goed gevoel voor humor.


Stadion Inverso, © Joost Bakker

Een tentoonstelling met werk van Joost Bakker zou ik niet overslaan maar zijn website (binnenkort vernieuwd) geeft ook een goede impressie. Maar zoals hij zelf zegt: “Sommige werken zijn moeilijk te documenteren en onmogelijk te ervaren vanaf een beeldscherm.” Gaan zien dus!

Geef een reactie

